Skip to main content

Na výpravě za SEO a UX

By 24.11.201522 srpna, 2019Práce

SEOUX tour pomalu končí a nakonec jsem byl rád, že jsem se vůbec dostal na jeden z posledních termínů. Nicméně jsem nečekal, že se něco nového dozvím, tak proč jsem tam vlastně lezl?

Řečnická otázka, i když dělám prakticky totéž a dlouho, stále je v čem se zlepšovat. Tandem Pavel Ungr a Honza Kvasnička byl zárukou, že bych něco pochytit mohl.

Že k sobě SEO a UX patří, není žádná novinka, jen mám pocit, že si to moc lidí neuvědomuje. K čemu je návštěvnost na webu, který je nepoužitelný? Jediné, co myslím na školení nezaznělo dostatečně důrazně a hlasitě je, že UX nejsou jen načmárané wireframe, protože ty, resp. vizuál, uživatelský prožitek a zkušenost ve skutečnosti ovlivňují jen částečně.

Jinak to ale kluci vzali z gruntu – od vstupní analýzy, přes persony, sběr dat, Pavlovu oblíbenou analýzu klíčových slov, informační architekturu, návrh a testování webu, až po finální nastavení on-page faktorů. A nebýt rozboru obvyklých chyb, ošetření duplicit, používání strukturovaných dat a návrhu navigace a fitrů, řekl bych, že tzv. SEO ve smyslu, ve kterém je obvykle (a víceméně špatně) chápano, tady bylo zastoupeno jen málo. Což ale rozhodně nebylo špatně, nesvádělo to k tomu, přemýšlet o problematice jen jako o klíčových slovech a nadpisech. Pracujeme pro lidi, ne pro stroje. A stejně se toho za jeden den víc zvládnout nedá.

Bonusem navíc byly ukázky a doporučení nástrojů, práce s nimi a některé výstupy, včetně klíčovky, návrhu struktury a analýzy konkurence. Kterou mi Honza docela zkazil náladu, protože jsem měl připravené podklady na článek, že inspirovat se fungujícím webem není vykrádání – a pro příklad jsem použil stejný web… Blbá náhoda, možná se k tomu někdy vrátím.

K čemu to bylo

Co jsem se dozvěděl nového by se dalo zvládnout během patnácti minut. Za těch téměř 8 hodin jsem ale pochopil, jak kluci pracují a jak důležité je fázování projektu, organizace a návaznost jednotlivých kroků. A to byl vlastně i hlavní důvod, proč jsem šel.

Být ale majitelem eshopu – a těch tam byla většina – odcházel bych s hlavou jak pátrací balón, blokem popsaným poznámkami a měl bych hodně o čem přemýšlet. Takže dobrý. Hodně dobrý.