Můj život v krizi

By 10.4.2020 Srpen 25th, 2020 Jiné...

Upravil jsem si jednu říkanku.

Jedna, dvě, koronavirus jde
Tři, čtyři, už se blíží
Pět, šest, je tu hned
Sedm, osm, vezme ti rozum.

Nic moc, co? Ani vnučka se nebojí. Je ještě malá. Ani já se nebojím. #spolutozvladneme.

Máme spoustu odborníků. Vědců, politiků, epidemiologů, ekonomů, prognostiků – kteří přesně vědí, co se udělalo špatně, mělo se udělat dřív/později, hůře/lépe… Hospody jsou zavřené, tak jich jsou plné socky, dali by se tahat jak králíci z klobouku.

Už pár měsíců dělám v tandemu s Honzou Vojtovičem. Žádná agoška, prostě makáme spolu, každý dělá to, co umí lépe, doplňujeme se. A kdo zná české pohádky ví, že na konci to je Honza, kdo dostane půlku království a případně ještě princeznu k tomu. Dva Honzové, to je kombinace, která prostě musí klapnout.

Nezlevňujeme. Blbý. Číst pořádně Roberta Vlacha, měli jsme dneska hodinovku násobně vyšší a mohli zlevňovat do aleluja. Takhle holt jdeme proti proudu, ale až přijde další pohroma a ostatní ještě víc zlevní, tak se to nakonec vyrovná. Teď asi nejsme za úplné dobráky, ani to nemůžeme sdílet.

Nezvýšili jsme intenzitu komunikace s klienty. To se teď taky nosí. Jenže Honza má klienty rád a zvýšit teď ještě frekvenci už by skoro hraničilo se stalkingem. I tady jedeme ve starých kolejích. A samozřejmě nás zajímá, jak se jim daří – stejně jako nás to zajímalo celou dobu předtím.

Nepřišli jsme o klienty. Zatím. Nikdy neříkej nikdy. Ale nemáme žádné zákazníky z cestovního ruchu, kultury, hospod ani fashion. Nějaký útlum je pochopitelně vidět, jeden klient dočasně přerušil výrobu, ale většina dlouhodobě s potencionální krizí počítala a jsou myslím připraveni. Držíme jim (i sobě) palce. A hledáme příležitosti, aby vydělali víc. Není to klišé.

Ale možná to je i tím, že neděláme jednorázovky, ale jen nudné a triviální věci, které jsou v nějaké formě potřeba i v této situaci – PPC, SEO, emailing, sociální sítě… Bez nějaké analýzy se v tuto chvíli část firem na chvíli obejde, zvlášť když za stejnou cenu mohou mít třeba správu kampaní na půl roku.

Netočíme videa ani webináře. To je teď taky in. Výsledek podle toho (bohužel) často vypadá. Jen doufám, že až to skončí, zase budou normální akce a školení, ta možnost se s někým potkat “ naživo“ by mi fakt chyběla. I jako introvertovi tělem i duší.

Nemáme čas. Hodně lidí teď říká, že mají konečně možnost dodělat staré resty. Jak já jim závidím.

Osobní dopady?

Osobně se korona dotkla si každého. Třeba ty houmofisy. Po 23 letech práce doma to tedy zas taková pecka není, tedy krom toho, že najednou tu nejsem sám.

Taky automobilky stoply výrobu. Blbý, počkám si o měsíc déle. A pak to cestování, to mě štve. Na červen letenky na Sardínii, na přelom července a srpna do Petrohradu. I Dolomity jsou teď prázdné – tam musí být krásně. Je skoro jasný, že letos pojedeme do pr….

Co bude den poté?

Nevím. Neví to podle mě nikdo. Deset ekonomů, deset názorů. A každý týden je mění. Politiky nepočítám.

Svět už prý nebude jako dřív. Podobných milníků tady už bylo. Doba ledová, pád říše římské, pára, elektrika, VŘSR, dálnice do Brna, krize 2008, 11. září… Nikdy to už nebylo stejné a teď to nebude jiné.

Asi se něco změní i v té naší branži, jenže to slyším v nějakých intervalech už od roku 2000. SEO už desetkrát umřelo, v PPC nás nahradí automaty. Né že bych byl úplně skeptický, ale celý život se něco učím, tak teď to asi bude podobné. Hlavní je se z toho nepodělat.