Google Analytics 4 – už je čas?

Tak nám zabili Analytics. Všechny ty urchiny, klasiky i univerzály. Tedy ještě ne úplně, ale už mají na kahánku. Měl jsem je rád, holt skoro 15 let společného života. Ty „nové“ mi zatím k srdci nepřirostly. Jako beta APP+WEB se objevily někdy v červenci nebo srpnu 2019. Založil jsem, kouknul, opustil. Beta skončila a Google mi všude v GA ukazuje, abych ty nové – teď už GA4 – vyzkoušel.

Takže když se objevilo online školení, moc jsem se nerozmýšlel. Koneckonců Honza Tichý je tak trochu sázka na jistotu. I když je jeho tempo vražedné 🙂 Ono Taste má ještě jedno školení – Masterclass – ale po absolvování toho „basic“ vím, že jsem vybral správně. Stačilo. Na dlouhou dobu. Možná navždy.

On už ten začátek. To takhle člověk přijde na návštěvu a ona je z toho hned událost. A tak ty géáčka teď fungují. Prý že event-based. No tvl, kde je konverzní poměr? A bounce rate? To si dělaj srandu. Honza sice vysvětlí důvody – ale stejně si to asi spočítám v Data Studiu. Zvyk je železná košile a starýho psa novým kouskům nenaučíš.

Na webu Taste je program školení. Jako základ (pro ne-analytiky) trochu vyčerpávající a náročnější nejen na pochopení, ale i na udržení pozornosti. Ony ty „staré“ GA byly prostě snadné. Všechno předpřipravené, v dostačujícím základu nastavené během chvíle, stačilo se jen proklikávat reporty. Co na tom, že některé metriky byly zavádějící, nebo vyloženě špatné. Když klient viděl, že kampaň XY má konverzní poměr 5%, tak ho prostě má a je zbytečné o tom polemizovat. Teď si tam Honza kreslí ty svoje tajmlajny a eventy – tohle se přece nedá nikomu vysvětlit! A ještě prej si to máme vylejt do Big Query…

A taky v GA4 hromada věcí chybí(zatím), jsou tam bugy – ale pak prý budou skvělé. Budou umět crossdevice (chacha), prediktivní publika, data driven atribuci a spoustu dalších věcí. Chybí jen křišťálová koule, a až jim do toho hodí vidle další úpravy GDPR, asi jí budou potřebovat.

S odstupem pár dní ale začínám chápat, že pokud se smířím s faktem, že pracujeme více s odhady a „signály“ než s přesnými daty, je tam spousta hezkých věcí. Funnely na základě událostí a ne podle zobrazení stránek, výrazně lepší práce s publiky nebo možnost aplikace atribučního modelu na všechny reporty.

Podtrženo, sečteno:

  • vím co je event-based analytika, a snad jsem to i trochu pochopil
  • vím, že mám zatím čas, protože přejít teď na GA4 je blbost, paralelně měřit tak akorát
  • založit se to dá rychle a stejně tak i špatně
  • nějaká strategie je skoro nezbytnost
  • bordel se v tom udělá snadno – takže dokumentace
  • implementace nebude úplně procházka růžovým sadem
  • reporty tam sice nějaké jsou, ale co si člověk neudělá (nenakliká), to nemá

Bylo to náročné, ale výborné. Už jsem něco zkoušel na Udemy, ale víceméně to byla ztráta času. Ticháč prostě umí zaujmout a i vysvětlit. Přesto ten druhý, masterclass, vynechám.