Web ostrý jako břitva

Knížka Web ostrý jako břitva byla odkládaná a očekávaná – podobně jako tunel Blanka. A když spatřila světlo světa, na sociálních sítích se strhla docela lavina. Přesto jsem trochu váhal, bezmála sedm set je na české poměry docela dost. Poslední kapkou v nerozhodnosti byla veskrze kladná recenze Pavla Ungra a Heuréka mě poslala do Dobrých knih, kde jsem ji tuhle novinku nakonec koupil za částku jen o málo přesahující pět stovek.

 

První dojem z papírové knihy byl trochu rozpačitý, provedení a vazba knihy vypadá, že nevydrží jedno přečtení. Kupodivu vydržela. Na druhé čtení si už ale raději počkám, až mi přijde elektronická podoba pro Kindle. Graficky je kniha zpracovaná zajímavě, při luštění poznámek na okrajích knihy jsem ale zjistil, že se budu muset objednat na oční, protože moje brýle na to už nestačí. Někdo typografii chválí, mě přijde hrozná. Ale o vzhled tady přeci jen nejde, knihu jsem si kupoval kvůli obsahu.

 

Honzu Řezáče osobně neznám, před lety jsem zaregistroval jeho Filův blog, pak jsem viděl nějakou přednášku, známý je jeho prsten a pověstný smích. Už po přečtení prvních stránek jsem ale měl pocit, že Honza dobře zná mě. Ano, někdy používám postupy, které zde zavrhuje, přesto si myslím, že mohou fungovat a dotáhnout projekt k slušnému (=rentabilnímu) výsledku. Třeba využití zkušeností, intuice a selského rozumu. Kdybych začínal včera, asi by se mi tahle knížka stala čtením na každý den, po šestnácti letech praxe už často a více sázím i na vlastní rozum. Ať si o tom autor myslí co chce.

 

Kniha je výborným návodem k tomu, jak by měla příprava webu vypadat. Trochu jak deset přikázání (i počet kapitol je stejný) – taky je každý zná, ale ne každý dodržuje. Nedodržování může (v obou případech) znamenat cestu do pekla. Jen ve webdesignu nejde o síru a kotle s rozpáleným olejem, ale o prachy. A ty jsou, většinou, až na prvním místě.

 

Na druhou stranu je ale knížka, resp. popsané postupy, určena především pro větší projekty s dostatečným rozpočtem. Což autor nikdy netvrdil, že to tak není a je o něm známo, že se tímto typem zakázek zabývá a pro ty nízkorozpočtové doporučuje dostupnější a jednodušší řešení. Ale i pro tyto případy se v ní dá najít hromada dobrých nápadů a postupů. které pomohou k lepšímu výsledku.

 

Komu bych tuhle skoro učebnici jednoznačně doporučil, jsou klienti, protože oni jsou ti, kdo platí a kdo očekává vynikající výsledek. A přesvědčit je o tom, že to nebude do druhého dne, ale ani za měsíc, je někdy Sisyfovská práce. Čímž nechci veškerou vinu házet jen na ně.

 

Podtrženo, sečteno – nelituji. Ani peněz, ani času, který jsem nad knihou strávil. A doporučil bych ji všem, kdo s webdesignem přicházejí do styku na obou stranách fronty. Dá se přečíst za jedno odpoledne, není plná zbytečné omáčky a i když v ní nejsou ani přesné a konkrétní návody, je to dobré nakopnutí správným směrem. Ale nebral bych jí jako dogma. Je čtivá a srozumitelná, spíše filozofické zamyšlení, než učebnice.