SEO za litr – jde to?

Optimalizace pro vyhledávače je dlouhodobý proces, který se za pár dní zvládnout nedá. Ale co když na to nemáte peníze?

 

Tenhle článek jsem ani psát nechtěl. O tom, kolik stojí SEO toho už bylo napsáno dost a dost. Jenže minulý týden jsem (zase) dostal poměrně typickou poptávku – chceme zlepšit SEO, máme SEO profíka, platíme mu tisícovku měsíčně a jsme s ním spokojeni. Kromě toho, že ta spokojenost se vylučuje s tím, že poptávají někoho jiného, mě zaujala ta tisícovka měsíčně. Jde to vůbec?

 

Často pracuji pro menší firmy, které na to, aby si průběžně platily konzultanta na delší dobu, jednoduše nemají. Přesto jsme schopni dosahovat velmi slušných výsledků. Ale do tisícovky měsíčně se nevejdeme. Jak taková spolupráce probíhá?

 

Kde je problém

Začínáme pohovorem, nějaký důvod k poptávce konzultanta klient mít musí. Ujasníme si, co chceme dosáhnout, jaké jsou cíle, konkurence a konkurenční výhody, vlastní produkt, benefity… Často první problém.
Celkový čas: minimálně 4 hodiny

 

Základem je analýza

Bez ní se pracovat nedá. Je nutné určit si nějaký výchozí bod, zjistit stav webu, najít problematická místa. A protože SEO není jen o tom, jak přivést návštěvníky na web, ale i o tom, jak je přeměnit v zákazníky, je tu i prostor pro zjištění stavu použitelnosti.

K analýze potřebuji minimálně přístup k webové analytice a do Google webmaster tools. A několik dalších nástrojů – například Xenu, Screaming Frog, Site explorer…
Čas pro zpracování analýzy se liší podle velikosti webu i podle toho, jestli se jedná například o eshop. Obvykle se pohybuji kolem 20 až 30 hodin. Klient dostává „kuchařku“, kde jsou vysvětleny jednotlivé body, proč se to dělá, k čemu to slouží, čemu se vyhnout a konkrétní postupy co udělat. V případě potřeby s nákresy a náčrtky kde a co upravit a proč. Hezky česky a srozumitelně, je to základní manuál pro další práci.
Celkový čas: 25 hodin

 

A co klíčová slova?

Na podrobnou, nebo rozsáhlou – klasifikační, analýzu klíčových slov v tomto segmentu obvykle moc peněz není. Jsou případy, kdy se jí vyhneme úplně, v některých případech je ale nutná – alespoň v nějaké základní formě. Nebudou to tisíce slov a frází, ale obvykle najdeme něco, co nám pomůže se posunout o kousek dál.
Celkový čas: 7 hodin

 

Teď si dáme pauzu

Nyní se hra přesouvá na stranu klienta, podle „kuchařky“ zapracovává jednotlivé pokyny. Někdy to jde rychleji, někdy pomaleji, vždy si ale určíme nějakou mezní hranici, do kdy by mělo být splněno. Tím se snažím vyhnout situaci, kdy analýza někam zapadne a nic se nestane.

 

Důvěřuj, ale prověřuj

Nastává první kontrola. Podle souhrnu analýzy znovu projdu celý web a kontroluji splnění jednotlivých bodů. Na výsledky je ještě brzy, takže si jen ověřujeme, že návrhy a připomínky byly správně zapracovány a že se na nic nezapomnělo. Čas, potřebný k této kontrole, si obvykle zahrnuji do platby za analýzu, je to dobrá motivace k tomu, aby se s ní opravdu pracovalo.
Celkový čas: 4 hodiny

 

Průběžná kontrola

Frekvence průběžné kontroly záleží na možnostech klienta, někdy je to jednou za tři měsíce, někdy až po půl roce. Ani jeden případ není ideální, ale mluvíme o „economy SEO“, limitem jsou finance. Během této periodické kontroly vyhodnocuji jednotlivé kroky a jejich vliv na návštěvnost i výkonnost webu. Ze závěru pro klienta vyplynou případné další úkoly ke splnění, zvláště v případech, kdy v meziobdobí došlo k doplnění nebo změnám v obsahu stránek. Vzhledem k časovému horizontu se jen výjimečně jedná o prostý report stavu.

Celkový čas: 2 až 4 x 6 hodin

 

Funguje to?

Ano, i když to má své ale. Tato forma spolupráce předpokládá vysoké zapojení na straně klienta. A také zodpovědnost. Pokud zákazník neočekává, že za něj práci udělá někdo jiný, zatím vždy jsme se dopracovali k dobrým výsledkům.
Výhodou pro klienta je, že neplatí žádné měsíční „fíčko“ a většinou mu tak zůstávají i prostředky na jiné formy propagace. Protože SEO je docela spolehlivý zdroj kvalitní návštěvnosti, ale určitě ne jediný. A třeba při budování značky se budou hodit spíše sociální sítě.

 

Výhodou pro obě strany je transparentnost – není potřeba vymýšlet, co se zrovna který měsíc udělalo, jaký byl čas, nehandrkujeme se kolem každá čtvrthodinky, klient dopředu ví, kolik a za co platí. Nevýhodou je, že reakce na případné změny může být zpožděná, i když si na takový případ nevzpomínám. A pak samozřejmě i další, režijní náklady na straně klienta při zajišťování jednotlivých prací, které nemusí být právě malé.

 

A co ta tisícovka?

I v té nejzákladnější variantě se dostaneme k asi 50 hodinám za rok. Zatím tady nebyla ani zmínka o nějaké hodinovce – a vlastně ani nebude. Ceny jsou různé, vynásobte si tak těch 50 hodin sazbou svého (potencionálního) konzultanta. Jen malý návod k ceně: kvalitní konzultant nemůže pracovat pod 1000,-Kč na hodinu, protože do jeho pracovní hodiny je třeba počítat čas na sebevzdělávání, potřebné placené nástroje atd.

I tak je celkový účet za dobře odvedenou práci nízký a nezapomeňte na to, že velkou část práce jste si zajistili sami – to jsou taky peníze. Dodaná práce neobsahuje třeba linkbuilding nebo tvorbu obsahu, UX analýzu… A také dodatečné osobní, telefonické, nebo jiné konzultace – je to placený čas jako každý jiný.

 

ŠTÍTKY

  • Honzo, podepisuji v plném rozsahu. A přidal bych ještě práci na linkbuildingu. I když to bude „jen“ pode vedením konzultanta relizovat sám klient, je to dalších 20-50 hodin za rok.
    K tomu hodnocení / rozmlouvání „supervýhodných“ nabídek na zápis na centrum.cz / výborné katalogy, sem tam školení a výsledková schůzka, úprava strategie SEO podle změn ve firmě…

    • Karle – díky. Ano, linkbuilding není ani zmíněn, i když by tam určitě patřil. Nejsem v něm ani trochu dobrý a necpu se do něj. Doporučím raději linkbuildera, stejně jako copywritera. A tím se z malých čísel dostaneme zase o trochu výš…

  • Martin Matějka

    Hezky řečeno, taktéž plně souhlasím. Snad se nebudeš zlobit, když přispěju svou troškou do mlýna :-) Psal jsem o tom, kolik stojí SEO analýza, a proč si to myslím: http://www.martinmatejka.cz/kolik-stoji-seo-analyza.html

    • Martine, dík. Tvůj článek znám a určitě sem patří. Možná i Lukášův o výstupech http://www.lukaspitra.cz/vystupy-hutne-ci-stihle/ (i když s ním moc nesouhlasím). :-)

      • Lukáš Pítra

        A v čem? :-)

        • S rozsahem a % balastu :-) Jistě, je to případ od případu, ale častěji se mi osvědčilo být podrobnější. I když to je „balast“. Vyhnu se otázkám „jak jste to vlastně myslel“. Např. těžko můžu navrhnout titulky pro celý web. Tak vysvětlím oč jde, proč to tam je, jak to má vypadat a odkážu třeba na http://moz.com/blog/new-title-tag-guidelines-preview-tool. Přiložím screenshot jak to mají blbě a jak to v serpu i blbě vypadá. Nevejde se to sice do jednoho odstavce, ale funguje mi to (většinou).