Včera mi opět jeden z klientů přeposlal mail, nabízející prodej fanoušků pro jeho stránku, s dotazem, jestli to využít nebo ne. A protože tvrdím, že to je jen kšeft s blbostí, doporučení bylo jednoznačné – NE.
Skokanem roku se stává…
Stránky moderátora a „komika“ Jana Krause měly ještě 13.června 41954 fanoušků, o den později už 196868.
To už samo o sobě zavání podvodem. Nákupem fanoušků degradujety ty, kteří vám nějakým způsobem vyjádřili skutečný „zájem“. Jan Kraus si tím možná jen honí ego (nebo je to vina správce jeho stránky), vy si tím můžete ale poškodit svou značku a znehodnotit svoji práci.
Tito lidé vás neznají
Možná vám počet fanoušků roste pomalu a není jich mnoho, ale jsou to lidé, které jste dokázali nějak oslovit, vaše značka jim něco říká. Možná od vás ani nikdy nic nekoupí, ale můžete jim být z nějakého důvodu sympatičtí a mohou to předat dál. Nakoupení fanoušci o vás nevědí vůbec nic a nejspíš vaši stránku nikdy ani neviděli.
Stránka Xparfémy patří s více než 350 tisíci fanoušky mezi nejúspěšnější na českém Facebooku – věkový průměr se ale pohybuje od 13 do 17 let. Jistě, i to jsou potencionální zákazníci – až jednou vyrostou… Může to připomínat fotbalový klub, nakupující fanoušky v dívčím gymnáziu.
Co chcete měřit?
K měření výkonnosti máte k dispozici Facebook Insights, kde získáte údaje o interakci fanoušků, účinnosti vašich příspěvků, aktivitě návštěvníků. Nákupem fanoušků o tato data přicházíte. Samozřejmě, na stránce vám stále budou k dispozici, ale údaje jsou vám k ničemu, protože jejich vypovídající hodnota se rozpustila v nakoupeném množství.
Ztratili jste schopnost měřit účinnost svých sdělení, viralita vašich příspěvků přichází vniveč a už jen těžko zjistíte proč.
Vyhazujete peníze z okna
Fanoušci přicházejí a odcházejí. Je ale zvláštní,že ti nakoupení zpravidla odcházejí nějak rychleji. Vraťme se k uvedeným parfémům – měsíc co měsíc mizí 1500 i více fandů, pokud uvažujete o jejich nákupu a máte nabídku, vynásobte si cenou za jednoho.
Mrtvé duše
Facebook je komunikační platforma, vaše aktivity na něm směřují k tomu, aby se o vás mluvilo. K tomu máte v Insights metriku „mluví o tom“, k níž jsem našel následující definici:
Počet jedinečných uživatelů, kteří vytvořili příspěvek o vaší stránce. Příspěvek se vytvoří, když někdo ohodnotí vaši stránku pomocí funkce To se mi líbí, zveřejní příspěvek na zdi vaší stránky, okomentuje či sdílí některý z příspěvků na vaší stránce nebo jej ohodnotí pomocí funkce To se mi líbí, odpoví na otázku, kterou jste položili, odpoví na pozvánku, zmíní vaši stránku, označí vaši stránku na fotce, oznámí polohu z vašeho místa nebo vaše místo doporučí
Mrtvé duše o vás mluvit nebudou!
Podřezáváte si větev
Čím více o vás fanoušci mluví, tím více fanouškům se vaše příspěvky zobrazí. Pokud budou vaše čísla vypadat jako na předchozím obrázku, pak si můžete být jistí, že se nezobrazí ani těm, o které vám ve skutečnosti jde.
Jak na to?
Pomalu a trpělivě. Nebuďte nedočkaví a hlavně hloupí! Fanoušky, kteří se o vás budou zajímat, získáte možná pomalu, ale určitě si je nekoupíte.