Nuda v Brně nebyla

Víkend v Brně patřil Marketing festivalu a nuda to rozhodně nebyla. Supr vystoupení, fajn lidi, fajn zábava, fajn atmosféra. Loni jsem nebyl, příští rok, pokud bude, nevynechám.

 

Pátek byl ve znamení workshopů, velká část v angličtině, nic pro mě. Dilema Marek Prokop vs. Filip Podstavec vyhrál Filip a i když byl Marek určitě výborný, od Filipa jsem si toho hodně odnesl. Je to velký praktik, ale o tom až později.

A v sobotu to začalo. Měl jsem pár tipů na přednášky, které, až na detaily, nezklamaly. Tak postupně:

 

Avinash Kaushik

Avinashe prostě žeru, sleduju  jeho články a navíc to byla hlavní hvězda víkendu. Slajdy z jeho přednášky na webu ještě nejsou (budou?), škoda, bylo by o co se opřít. Avinash se pustil do kritiky českých webů. K vyhledání použil Seznam, a to jak a na co se tam weby zobrazují je prý chyba českých webmasterů a markeťáků. To jako fakt? Ukázal nám, že české weby jsou samý „shit“ a co na tom, že jen těžko ví, jak ve skutečnosti fungují a prodávají.

Možná si mohl odpustit srovnávat desktopovou verzi českého zpravodajského webu (taky samý shit) s mobilní verzí webu amerického (super a bez shitu). Jen nějak zapomněl se v druhém případě podívat na srovnatelnou, tedy normální, verzi. Cože, on tam je ten stejný shit?

Podle dvou lajků u konkrétního příspěvků jsme se dozvěděli, že sociální sítě neprodávají – škoda, že třeba Honza Tichý neměl příležitost, aby mu ukázal reálná čísla.

Ale jo, Avinash je neřízená střela, byla to show a ta mu šla výborně. A navíc hlavní myšlenka o tom, že většinou cílíme pouze na jednu skupinu zákazníků, byla pravdivá a výborná. See-think-do-care model je inspirativní a je o čem přemýšlet. Až na detaily palec nahoru.

 

Julie Joyce

O Julii jsem zatím jen slyšel, protože linkbuilding moc nedělám. Julie mi ukázala, že to je práce jako každá jiná a že se má dělat pomalu, vybírat si, postupovat personalizovaně a bez automatizace, minimálně v poslední fázi oslovení. Přesto na její adresu bylo snad nejvíc negativních tweetů. Proč? Protože „na plnou hubu“ řekla, jak to dělají. Že 95% odkazů kupují, že Google skoro nemá možnost, jak to poznat a že to funguje. Což se u nás nedělá – u nás se odkazy budují přirozenou cestou a ve skutečnosti se „budují vztahy a partnerství“. Opravdu? Můj závěr je (přeneseně) – nedělejme z toho vědu, onanoval každý a kdo říká že ne, tak to dělá dodnes.

 

Sandra Camacho

Na tuhle hezkou Kolumbijku se dobře koukalo, i se jí dobře poslouchalo. Atribuční modely v Google Analytics nejsou jednoduché téma a nečekal jsem, že si z toho odnesu konkrétní postup. Všechny kroky na cestě jsou důležité, některý je možná důležitý víc, některý možná míň, možná je to ten první klik, možná prostřední a jen málokdy ten poslední. Je to o způsobu modelování a o interpretaci a možná se dopracujeme k nějakému závěru. Není těch „možná“ nějak moc? Atribuční modely jsou prostě sofistikovanější než křišťálová koule, i když fungují podobně.

 

Jan Řezáč

Jan Řezáč byl první, kdo dokázal, že se nemáme za co stydět, spíše naopak. Mohlo by se zdát, že jsem jeho knížku nehodnotil úplně pozitivně, ale to není úplně pravda. Honza říká, jak se to dělat má i nemá, kde děláme chyby, jak se jich vyvarovat a kolik to bude plus mínus stát. A že když na to nemáte, máte zvolit jednodušší (a levnější) cestu. Tématem přednášky byla grafika webu, její hodnocení a testování. A také pár věcí, které si mohl odnést každý a hned zítra je začít používat v praxi. Jedna z nejlepších přednášek festivalu.

 

dr. Pete Meyers

Kdo by neznal mága z MOZ? Je skvělý a tahle přednáška byla výborně připravená. Ukázal jak funguje Google u nás, jak v USA, a že co je dnes tam, bude (někdy) i u nás. A taky že na organické výsledky už moc místa nezbývá, což jsem mimochodem psal pár dní před tím. Díky Pete.

 

Mike King

Výborný raper a showman mě při přednášce skoro uspal. Jestliže jsem se na jiné přednášce dozvěděl, že se mám učit JavaScript, Mike k tomu přidal i PHP. A vzal to z gruntu. Jeho přednáška o vyprávění příběhů na základě čísel s příběhy moc společného neměla a dala by se shrnou do tří slajdů. Naučte se PHP, získejte data, vizualizujte. K tomu vyčerpávající seznam API (z velké části placené). Další velká hvězda festivalu, ale čekal jsem mnohem, mnohem víc.

 

To nejlepší nakonec

Filip Podstavec. Že je Filip velký praktik padlo už na začátku. Že hodně umí ví každý, kdo ho aspoň trochu zná. Že je trochu plašan a v jeho přednáškách se dá lehce ztratit, si možná myslím jen já. O to větším překvapením pro mě byl neuvěřitelný posun, který za poslední měsíce udělal. I když byl předtím hodně nervózní, zvládl to naprosto skvěle a potlesk ve stoje si jednoznačně zasloužil. Mělo to šťávu, mělo to koule a bylo v tom spousta konkrétních a praktických příkladů. A navíc za jeho vystoupením bylo hodně a hodně práce, pravděpodobně nejvíc ze všech vystupujících. Valil jsem oči, protože tohle snad ani nebyl Filip, kterého jsem znal předtím.

Jako bonus sada nástrojů a utilit pro praktické využití. Z mého pohledu dokázal sestřelit Avinashe z pomyslné první příčky a pro ostatní přednášející bylo výhodou, že festival Filipem nezačínal.

 

Nejen vědomosti a inspirace

Jindra Fáborský a jeho tým vychytal mouchy, které (prý) trápily loňský festival. Perfektní organizace, výborný catering, skvělé afterparty. Bez zmatků, bez front, bez komplikací. David Špinar si moderování akce užíval a bylo to na jeho výkonu znát. Kdybych ale přeci jen chtěl najít nějaký minus, pak to byly překladatelky, které to rozhodně neměly lehké, místy pravděpodobně nevěděly co vlastně překládají a místy to raději zabalily úplně. Jenže většina sálu překlad stejně nepotřebovala a udělat to lépe asi nebylo dost dobře možné.

Je jen těžké si představit, co Jindra vymyslí na příští rok, protože laťku si sám sobě nastavil sakra vysoko.

 

Oficiální web: www.marketingfestival.cz

Nestihli jste? Nevadí. Videa z festivalu budou dostupná (po zaplacení) během měsíce. Takto jsem loni vyřešil svoji absenci já, letos to bude i s titulky.

  • Milan Tříska

    Dobře a hlavně včas napsané – ) . Hodnocení plně podepisuji,k Filipovu nástroji Linkbuildera/ a jak napsal kdosi v Tweetu, také PR- isty/ jsem se naštěstí dokázal proregistrovat hned po výzvě a teď se jen těším na zpřístupnění zatím zamazaných dat. Já bych za sebe vyzdvihl prezentaci- formu i obsah – Jana Řezáče i jeho upřesnění, za kolik lze udělat web na míru- pod 250 000,-Kč to nejde. Kéž bychom si tohle odnesli jako axiom, přestali o tom s klienty diskutovat a vzali to všichni včetně zadavatelů vážně. Přestali se pokoušet vyrobit kvalitní web bez jakékoliv přípravy, dokázali zadavateli říci,že na jeho grafickém názoru opravdu záleží pramálo a to nejdůležitější je určit si, k čemu má stránka sloužit a zda tomu účelu tedy skutečně slouží. Avinashův S-T-D-C framewok velmi přesně odpovídá mým poznatkům, jeho názor na možnosti facebooku pro prodej zase potvrzuje,kde byla mez většiny přednášejících Pokud jde o festival a jeho další ročník- troufnu si vývoj předvídat.Letošní ročník by se dal nazvat jako poslední rok, kdy SEO a Google bylo stále ještě hlavním tématem.Jak ukázal blok nesmírně zajímavých case studies, pokud chápeme moderní SEO jako cestu k zajištění nikoliv návštěvnosti, ale konverze, budou příštímu ročníku dominovat sociální sítě a možnosti behaviorálního vyhledávání, ke kterému to celé směřuje.