Nastavení Google Analytics (checklist)

By 22.8.2019 Práce

Psát článek o nastavení Google Analytics se může zdát jako pěkná blbost, jenže jen za letošní rok jsem dostal přístup k desítkám účtů – a jen zlomek z nich byl nastavený aspoň většinou správně.
Přitom to není nic složitého, alespoň pro ten základ je potřeba myslet jen na pár věcí.

Stáhněte si Google Analytics Checklist

Zabezpečení a formality

  • jste vlastníkem účtu měření. Není nic neobvyklého, že účet nastavoval někdo jiný a snadno se může stát, že se k účtu nedostanete.
  • k účtu mají přístup pouze oprávněné osoby. Zkontrolujte si, kdo má k účtu přístup, vyřaďte bývalé zaměstnance, bývalé spolupracující konzultanty nebo agentury. Prostě všechny, kdo tam nemají co dělat. Setkal jsem se s případem, kdy zaměstnance přetáhla konkurence a zároveň mu zůstaly přístupy nejen k webové analytice, čehož úspěšně využíval při práci u konkurence
  • na úrovni účtu jsou přijaty dodatky ohledně zpracování dat zpracování dat
  • byly poskytnuty kontaktní údaje

Plán měření

Nastavení analytiky je závislé na typu vašich stránek. U eshopu vám budou zajímat transakce a obrat, u poskytování služeb třeba odeslání poptávky, počet zhlédnutých stránek apod.

Při plánování byste tedy měli zohlednit:

  • jaké jsou cíle a očekávání
  • jaké jsou měřitelné cíle (konverze) a co vše ostatní může být důležité (mikrokonverze)
  • jaké služby a prostředky využíváte a jak je propojit s měřením

Technická implementace

  • doporučuji založit 3 výběry dat – jeden zcela čistý (raw), který bude sbírat všechna data. Druhý testovací (test), kde si otestujete všechny úpravy před publikováním. A třetí ostrý (master), který budete používat pro vlastní sledování. Je potřeba si uvědomit, že pokud provodete nějaké významnější změny v nastavení, většinou není cesty zpět. Proto je dobré předem testovat a zároveň mít v záloze jeden profil, který je zcela bez úprav.
  • pomocí nástroje Google Tag Assistant zkontrolujte, že je měřící kód nainstalován správně
  • zkontrolujte, že je měřící kód na všech stránkách, které chcete měřit
  • zkontrolujte, že na žádné stránce není měřící kód nainstalován duplicitně
  • zkontrolujte, že používáte poslední verzi měřícího kódu. Což nemusí být úplně snadné, proto je lepší používat Google Tag Manager

Nastavení měření

  • správně nastaveno časové pásmo. Tím zajistíte, že den bude začínat a končit podle pásma, ve kterém jste. Časové pásmo
  • správně nastavená adresa stránek
  • jsou vyloučené parametry v URL, které nechcete zobrazovat v přehledech. Vyhnete se tím tomu, že se vám např. jedna adresa rozpadne na desítky až stovky dalších, rozlišených jen parametrem. Například takto vyloučíte parametr fbclid pro přístupy z Facebooku. (článek od Marka Leciána
  • správně nastavená měna Nastavená měna
  • zaškrtnuto vyloučení známých robotů Vyloučení roboti
  • nastaveno sledování interního vyhledávání. Umožní vám lépe pochopit, co vaši návštěvníci na stránkách hledají. Interní vyhledávání
  • hledané výrazy jsou převedené na malá písmena filtr malá písmena
  • pomocí filtru je vyloučena vaše vlastní IP adresa Vyloučení IP adresy
  • pomocí filtru je zahrnuta pouze návštěvnost z vlastní domény. Toto nastavení pomůže odfiltrovat případný spam, nebo vložení měřícího kodu na cizí web.
  • je nastavena doba uchovávání dat
  • je povoleno shromažďování dat (Sběr dat pro funkci Google Signals). Tím získáte přístup k různým demografickým údajů a využití dat např. pro remarketing. Shromažďování dat
  • jsou odlišeny jednotlivé zbožové vyhledávače (článek od André Hellera)
  • jsou sloučeny přístupy ze subdomén zbožových vyhledávačů (článek od André Hellera)
  • nepoužívají se značky (utm parametry) pro interní odkazy na stránkách. Špatný nápad je používat značkování např. pro vlastní bannery na vlastním webu apod. Pokud je měřit chce, použijte sledování událostí
  • kampaně jsou pomocí filtru převedena na malá písmena Filtr na malá písmena

Základní integrace

  • služba je propojena s Google Search Console. Toto nastavení vám umožní v Analytics sledovat například vstupní stránky a dotazy z organického vyhledávání na Google. Propojení Search Console
  • služba je propojena s Google Ads (pokud používáte) Propojení Google Ads
  • do Analytics se importují dodatečné údaje – např. náklady na reklamu z jiných zdrojů než z Google, storna, vratky apod. Například pomocí skriptů od Standy Jílka tak do měření dostanete například náklady z Skliku, Facebooku, Heureky, Zboží, Favi, Glami nebo Biana.
  • všechny kampaně jsou označkovány (utm parametry)
  • značkování kampaní ke konzistentní

Cíle

  • pro sledované akce jsou nastaveny cíle (např. odeslání objednávky, vyhledání kontaktu, více než X zhlédnutých stránek apod. )
  • u elektronického obchodu je nastaven cíl „dokončení objednávky“ včetně vizualizace cesty. Doporučuji v i případě, že používáte rozšířený elektronický obchod Nastavení cíle
  • pro cíle, které nesouvisí s elektronickým obchodem, je nastavena hodnota. Což samozřejmě může být obtížné určit, ale doporučuji pomocí přiřazení hodnoty odlišit důležitost jednotlivých cílů.

Elektronický obchod

  • v nastavení výběru dat je povoleno sledování elektronického obchodu
  • pokud je na stránkách implementován, je aktivováno sledování rozšířeného elektronického obchodu
  • jsou nastaveny štítky konverzního trychtýře (pro rozšířený obchod) Nastavení funnelu
  • je správně nastavena měna
  • nejsou zapisovány (nebo jsou odlišeny) interní objednávky
  • jsou odesílána data o transakcích bez DPH, nebo (lépe) odděleně tržby, daň a doprava
  • zjištěné údaje odpovídají skutečnosti. I když nikdy to asi nebude z různých důvodů zcela přesné…

Sledování událostí

Sledování událostí nepovažuji za nutné, ale za užitečné, protože obohatí měření o další údaje. Doporučuji proto toto nastavení

  • je nastaveno sledování kliknutí na odchozí odkazy
  • je nastaveno sledování kliknutí na emailové adresy (mailto)
  • je nastaveno sledování stahování souborů
  • je nastaveno sledování interních kampaní (slidery, bannery apod)
  • je používáno konzistentní pojmenování
  • sledování událostí je nastaveno jako neinterakční hit, neovlivňuje tedy jiné metriky měření

Nastaveno? Zkontrolujte.

Pokud máte vše potřebné nastaveno, můžete si udělat ještě automatizovaný audit, který může odhalit některé chyby, nedostatky nebo příležitosti. Celý audit od Mirka Pecky je na jedno kliknutí a příprava zabere jen pár minut.

Stáhněte si Google Analytics Checklist

Stáhněte si Google Analytics checklist

Přihlaste se k odběru newsletteru a dostávejte pravidelné aktualizace a tipy z on-line marketingu a získejte bezplatný kontrolní seznam PDF pro Google Analytics.

Nebudu vás zahlcovat spamy, posílám maximálně jednou měsíčně. Když vás to nebude bavit, můžete se samozřejmě odhlásit. A protože GDPR, existují i pravidla pro zpracování osobních údajů...

A máme skoro hotovo

Zkontrolujte si prosím vaši schránku a potvrďte přihlášení. Odkaz na stažení checklistu přijde obratem.