Google Analytics je užitečný nástroj, pokud mu ale nevěříte vše. Slovy klasika – je to takový ošklivý a zlý nepěkná věc. Tak třeba včera. Řešili jsme s klientem zapeklitý problém. „Web nám funguje, poptávky přicházejí, ale nevíte, proč jsou tam ti lidé tak krátkou dobu?“ Čas na webu a na stránce. Metrika, která vám dokáže zkazit náladu a v základní interpretaci je na h….
Pro lepší ilustraci zjednodušený příklad.
Na web nám přijde 10 lidí. Z toho pět jich odejde z první navštívené stránky (hezky česky nám bouncli) a pět přejde na stránku služby. Google Analytics nám ukazuje čas na webu 1 minuta. To je tedy bída, jedna minuta a my chceme, aby si pořádně přečetli co nabízíme a poslali nám poptávku (která je na té druhé straně). Jenže v jedné minutě na dvě stránky to přece nemohou stihnout. Nebo ano?
Co se vlastně měří
Google Analytics nám měří čas „z bodu A do bodu B“. Tedy čas mezi načtením první a druhé strany. Nic víc, ani nic míň. Vše, co spadá mimo tato kritéria neexistuje. Neví, jak dlouho byli na první straně ti, kteří z ní odešli a už vůbec neví, jak dlouho byli na druhé stránce ti, kteří na ni přešli.
Takže pět „boucnutých“ návštěvníků můžeme zahodit rovnou, jako by nebyli. Průměrný čas návštěvy (1 minuta) se tak nerozpočítává na 10, ale na 5 lidí a z jedné minuty jsou rázem minuty dvě. Pěti lidem trvalo 2 minuty, než se dostali z bodu A do bodu B. Tedy dvě minuty byli na první stránce. Samozřejmě průměrně, někomu to trvalo 5 vteřin, někdo si během toho napsal e-mail nebo uvařil kafe a byl tady minut deset. Ale jestli na druhé, cílové, stránce byli minutu nebo půl hodiny, to už nevíme a nezjistíme.
Ano, ale – máme tady přece nejen čas na návštěvu, ale i čas na stránce. Kvízová otázka: jaký byl čas na stránce B (za předpokladu že byla poslední navštívenou stránkou pro všech 5 návštěvníků)? Správně – NULA. Protože přechod na další stránku neproběhl, nedošlo ani k dalšímu načtení měřícího kódu a my tak vůbec netušíme, jak dlouho zde návštěvníci byli. Blbý,co?
Nějaký smysl to dává v případě, že budeme segmentovat. Tj. v případě, že se nejedná o poslední zamýšlenou stránku, vyloučíme neměřitelné návštěvy s okamžitým opuštěním a návštěvy, pro které byla stránka poslední navštívenou. Čas se nám příjemně zvedne, stále nám ale nic neřekne o skutečné aktivitě návštěvníků. Protože vždy se najde někdo, kdo si potřebuje napsat ten mail, uvařit kávu, nebo zvednout zvonící telefon.
A podobných špeků je v Google Analytics docela dost. Pokud mi snad nevěříte, skočte si na školení třeba k Pavlovi Jaškovi, nebo Honzovi Tichému, oni vám to vysvětlí a trochu seberou iluze.