Skip to main content

Google Analytics s Honzou Tichým

By 23.7.201522 srpna, 2019Práce

První účet Google Analytics jsem zakládal někdy na přelomu 2005 a 2006, v době, kdy služba ještě fungovala na pozvánku. Uběhlo skoro 10 let, během té doby jsem spravoval stovky profilů – má význam chodit na nějaké školení? Jenže během těch let se hodně změnilo, z „obyčejných“ Google Analytics se staly Universal Analytics, přibyly nové funkce a další se připravují. Volby byla snadná, Honza Tichý je u nás špička v oboru. A na jednom školení jsem už u něj byl.

Jeho tempo je vražedné

Tohle jsem Honzovi napsal minule. Devět hodin nabitých informacemi a stejně se nedá stihnout vše. Začínáme základem – jak nastavit účet a přidělit práva, vložit měřící kód, vyloučit vlastní IP adresu, jak fungují filtry a jak to celé nepodělat. Nic záludného, ani neočekávaného.

Ničemu nevěřte

Nic není jak to vypadá a 1+1 nemusí být 2. Především pro začátečníky bude počáteční vysvětlení jednotlivých metrik totální ztrátou iluzí. Zároveň si ale uvědomí, že není potřeba hrabat se v detailech, ale sledovat trendy. Přišlo včera o 10 lidí víc? Možná to není pravda. Klesá vám v dlouhodobém horizontu návštěvnost? Něco s tím dělejte. Vykašlete se na absolutní hodnoty a sledujte vývoj v čase. Teď už všichni ví, co jsou návštěvy a návštěvníci, co se měřit dá a co se měří úplně špatně.

Jak neplýtvat časem

S hromadou předpřipravených reportů lze trávit spoustu času, spekulovat co z nich vyčíst, rozvíjet teorie… Ale taky to může být jen ztráta času, protože některé fungují jinak, než by člověk čekal. A jiné nefungují vůbec. Honza je projde jeden po druhém, vysvětlí co je dobře a na co rovnou zapomenout.

Konverze a atribuce

To nejzajímavější přichází po obědě – prachy v Analytics. Jedna z věcí, která většinou funguje jak má, protože koruna je pořád koruna. Honza vysvětluje, jak se počítají kampaně, propojují PPC systémy, jak se čistí data od storen, importují vlastní údaje, segmentují přehledy… A taky jak se dívat na asistované konverze, aby to bylo aspoň částečně smysluplné a „spravedlivé“. I když to nikdy nebudete stoprocentní. Ale to v Analytics není nic.

A k tomu reálné příklady na reálných datech – jak na základě údajů vyladit web, hledat chyby v použitelnosti, porovnávat výkonnost kampaní.

Bylo to k něčemu?

Neočekával jsem, že se dozvím něco nového, ale chtěl jsem si pár věcí ujasnit a ověřit. Honza mi dokázal na všechny otázky odpovědět, i když jsem měl trochu pocit, že ostatní zdržuju. Kolega, kterému mám někdy problém záludnosti Analytics vysvětlit, odcházel s hlavou jak pátrací balón, ale nadšený.

Školení bych doporučil každému, kdo s Analytics přichází do styku. Kromě samotné funkčnosti pochopí i to, že exaktní údaje v Analytics nejsou. A já se nejspíš zase za rok půjdu podívat, co se změnilo…

 

4 Comments