První účet Google Analytics jsem zakládal někdy na přelomu 2005 a 2006, v době, kdy služba ještě fungovala na pozvánku. Uběhlo skoro 10 let, během té doby jsem spravoval stovky profilů – má význam chodit na nějaké školení? Jenže během těch let se hodně změnilo, z „obyčejných“ Google Analytics se staly Universal Analytics, přibyly nové funkce a další se připravují. Volby byla snadná, Honza Tichý je u nás špička v oboru. A na jednom školení jsem už u něj byl.
Jeho tempo je vražedné
Tohle jsem Honzovi napsal minule. Devět hodin nabitých informacemi a stejně se nedá stihnout vše. Začínáme základem – jak nastavit účet a přidělit práva, vložit měřící kód, vyloučit vlastní IP adresu, jak fungují filtry a jak to celé nepodělat. Nic záludného, ani neočekávaného.
Ničemu nevěřte
Nic není jak to vypadá a 1+1 nemusí být 2. Především pro začátečníky bude počáteční vysvětlení jednotlivých metrik totální ztrátou iluzí. Zároveň si ale uvědomí, že není potřeba hrabat se v detailech, ale sledovat trendy. Přišlo včera o 10 lidí víc? Možná to není pravda. Klesá vám v dlouhodobém horizontu návštěvnost? Něco s tím dělejte. Vykašlete se na absolutní hodnoty a sledujte vývoj v čase. Teď už všichni ví, co jsou návštěvy a návštěvníci, co se měřit dá a co se měří úplně špatně.
Jak neplýtvat časem
S hromadou předpřipravených reportů lze trávit spoustu času, spekulovat co z nich vyčíst, rozvíjet teorie… Ale taky to může být jen ztráta času, protože některé fungují jinak, než by člověk čekal. A jiné nefungují vůbec. Honza je projde jeden po druhém, vysvětlí co je dobře a na co rovnou zapomenout.
Konverze a atribuce
To nejzajímavější přichází po obědě – prachy v Analytics. Jedna z věcí, která většinou funguje jak má, protože koruna je pořád koruna. Honza vysvětluje, jak se počítají kampaně, propojují PPC systémy, jak se čistí data od storen, importují vlastní údaje, segmentují přehledy… A taky jak se dívat na asistované konverze, aby to bylo aspoň částečně smysluplné a „spravedlivé“. I když to nikdy nebudete stoprocentní. Ale to v Analytics není nic.
A k tomu reálné příklady na reálných datech – jak na základě údajů vyladit web, hledat chyby v použitelnosti, porovnávat výkonnost kampaní.
Bylo to k něčemu?
Neočekával jsem, že se dozvím něco nového, ale chtěl jsem si pár věcí ujasnit a ověřit. Honza mi dokázal na všechny otázky odpovědět, i když jsem měl trochu pocit, že ostatní zdržuju. Kolega, kterému mám někdy problém záludnosti Analytics vysvětlit, odcházel s hlavou jak pátrací balón, ale nadšený.
Školení bych doporučil každému, kdo s Analytics přichází do styku. Kromě samotné funkčnosti pochopí i to, že exaktní údaje v Analytics nejsou. A já se nejspíš zase za rok půjdu podívat, co se změnilo…
A jak se tedy čistí data od storen, vysvětlíš mi to za týden na našem skolení?
🙂 Importují se stornované objednávky. Vysvětlím…
Tak to hned nastav na http://www.prozahradu,cz a nabytek-eno,.cz , bude na čem expemlovat
To, že to GA umí neznamená, že to je pár kliknutí myší.