K čemu vám je AIDA

By 9.7.2013 Srpen 22nd, 2019 Práce

Zapomeňte na operu, řeč bude o modelu stupňovitého působení textu na stránce, který patří k základům úspěšného copywritingu. Strukturování vašich textů vám pomůže přesvědčit vaše návštěvníky, aby si koupili váš výrobek nebo službu.

AIDA je anglická zkratka pro Attention, Interest, Desire a Action

funnel

Pozornost (Attention)

Celý text je důležitý, ale nejdřív je nutné získat pozornost čtenáře. K tomu slouží titulek (nadpis) stránky. Titulek je kritické místo vašeho textu. Pokud nedokážete návštěvníka upoutat již titulkem a získat tak jeho pozornost, bude vaše práce k ničemu a další body už nemusíte ani číst. Mistry titulků bývají obvykle bulvární plátky, jejichž titulky dokáží zaujmout, přestože článek je často úplně o něčem jiném. Bulvární titulky mají jedno společné – dokonale vzbudí zvědavost čtenáře a o to jde především.

Napsat dobrý titulek není vůbec jednoduché, existuje ale několik osvědčených technik, které přesto nedokáží nahradit vaši fantazii a kreativitu.

Několik tipů pro tvorbu titulků:

Jak

,,Jak“ řeší problém, přináší výhodu – nebo alespoň navozuje tento dojem.

  • Jak ušetřit při vytápění domu
  • Jak odstranit bolesti zad při spaní

,,Top ten“

Podobně jako ,,jak“ fungují i titulky, které přinášejí seznam řešení nebo výhod

  • 10 tipů pro lepší spánek
  • 5 důvodů pro výměnu oken
  • O 25 % nižší spotřeba energie

Otázka

Přesvědčivě položená otázka je dobrým způsobem vzbuzení zvědavosti

  • Víte, proč se naše auta nekradou?
  • Přemýšleli jste o tom, proč vás bolí záda?

Silné prohlášení

Zájem návštěvníka můžete vzbudit také příslibem výhody nebo záruky

  • Pokud s našimi službami nejste spokojeni, neplaťte.
  • Dodání zítra nebo zdarma.

Zájem (Interest)

Váš titulek upoutal pozornost – a co dál? Pokračujte v tématu, který jste v titulku navodili. Ukažte návštěvníkům, že víte, jaký mají problém a že ho chápete. Vyvolejte přesvědčení, že víte, jak tento problém řešit a že to umíte. Můžete použít fakta a statistiky, které dokáží, že problém řešit lze a že je řešen.

Touha (Desire)

Nastává chvíle pro přesvědčení, že váš produkt je ten jediný a správný – musíte vzbudit touhu po něm. Proti vám bude stát racionalita – návštěvník stále ještě bude uvažovat, proč produkt nebo službu nekoupit. Zdůrazněte výhody produktu a podpořte je zkušenostmi jiných zákazníků. Překonejte nedůvěru – např. potvrzením garance, bezproblémového servisu nebo řešením případných reklamací. Rozhodnutí můžete podpořit časovým omezením nabídky s výhodnější cenou, dopravou zdarma nebo dárkem k objednávce.

Akce (Action)

Na závěrečnou akci nesmíte zapomenout, jinak vám vše bude k ničemu. Návštěvníkům musíte ukázat, co mají dělat. Musíte si říct o objednávku, poptávku, návštěvu, zavolání nebo cokoliv, co je cílem vašeho snažení.