Zapomeňte na operu, řeč bude o modelu stupňovitého působení textu na stránce, který patří k základům úspěšného copywritingu. Strukturování vašich textů vám pomůže přesvědčit vaše návštěvníky, aby si koupili váš výrobek nebo službu.
AIDA je anglická zkratka pro Attention, Interest, Desire a Action
Pozornost (Attention)
Celý text je důležitý, ale nejdřív je nutné získat pozornost čtenáře. K tomu slouží titulek (nadpis) stránky. Titulek je kritické místo vašeho textu. Pokud nedokážete návštěvníka upoutat již titulkem a získat tak jeho pozornost, bude vaše práce k ničemu a další body už nemusíte ani číst. Mistry titulků bývají obvykle bulvární plátky, jejichž titulky dokáží zaujmout, přestože článek je často úplně o něčem jiném. Bulvární titulky mají jedno společné – dokonale vzbudí zvědavost čtenáře a o to jde především.
Napsat dobrý titulek není vůbec jednoduché, existuje ale několik osvědčených technik, které přesto nedokáží nahradit vaši fantazii a kreativitu.
Několik tipů pro tvorbu titulků:
Jak
,,Jak“ řeší problém, přináší výhodu – nebo alespoň navozuje tento dojem.
- Jak ušetřit při vytápění domu
- Jak odstranit bolesti zad při spaní
,,Top ten“
Podobně jako ,,jak“ fungují i titulky, které přinášejí seznam řešení nebo výhod
- 10 tipů pro lepší spánek
- 5 důvodů pro výměnu oken
- O 25 % nižší spotřeba energie
Otázka
Přesvědčivě položená otázka je dobrým způsobem vzbuzení zvědavosti
- Víte, proč se naše auta nekradou?
- Přemýšleli jste o tom, proč vás bolí záda?
Silné prohlášení
Zájem návštěvníka můžete vzbudit také příslibem výhody nebo záruky
- Pokud s našimi službami nejste spokojeni, neplaťte.
- Dodání zítra nebo zdarma.
Zájem (Interest)
Váš titulek upoutal pozornost – a co dál? Pokračujte v tématu, který jste v titulku navodili. Ukažte návštěvníkům, že víte, jaký mají problém a že ho chápete. Vyvolejte přesvědčení, že víte, jak tento problém řešit a že to umíte. Můžete použít fakta a statistiky, které dokáží, že problém řešit lze a že je řešen.
Touha (Desire)
Nastává chvíle pro přesvědčení, že váš produkt je ten jediný a správný – musíte vzbudit touhu po něm. Proti vám bude stát racionalita – návštěvník stále ještě bude uvažovat, proč produkt nebo službu nekoupit. Zdůrazněte výhody produktu a podpořte je zkušenostmi jiných zákazníků. Překonejte nedůvěru – např. potvrzením garance, bezproblémového servisu nebo řešením případných reklamací. Rozhodnutí můžete podpořit časovým omezením nabídky s výhodnější cenou, dopravou zdarma nebo dárkem k objednávce.
Akce (Action)
Na závěrečnou akci nesmíte zapomenout, jinak vám vše bude k ničemu. Návštěvníkům musíte ukázat, co mají dělat. Musíte si říct o objednávku, poptávku, návštěvu, zavolání nebo cokoliv, co je cílem vašeho snažení.