O využití behaviorálního cílení se vyhledávače snaží už hodně dlouho. Na základě vznesených dotazů, použitých odkazů a historie vyhledávání se snaží predikovat cíl zájmu a nabídnout odpovídající výsledky. Pochybuji, že vlastníte vyhledávač, princip je ale stejný pro každý web – na základě analýzy sebraných dat odhadnout záměr návštěvníka a tomu přizpůsobit obsah stránky.
Sběr dat, jejich analýza a porozumění výsledkům patří v tomto případě ke klíčovým faktorům úspěšné implementace.
Mezi možnosti sběru dat patří především:
- clickstream data z webové analytiky
- sledování cookies
- data z již realizovaných konverzí
- údaje získané od registrovaných zákazníků
5 kroků k úspěšnému behaviorálnímu cílení
1) Učte se a analyzujte
Máte hromadu dat, ze kterých musíte vybrat relevantní údaje a na jejich základě sestavit algoritmy pro generování obsahu. Pochopení dat a správná interpretace je zásadní krok, Vaše závěry průběžně aktualizujte na základě čerstvých informací. Analyzujte postupy, které zvýšily pravděpodobnost objednávky u ostatních zákazníků.
2) Ani dobrý záměr nemusí být správně pochopen
Behaviorálním cílením určitým způsobem zasahujete do soukromí návštěvníka, kterému to nemusí být vždy příjemné. Navíc – nikdy nemáte jistotu, že vaše závěry jsou zcela správné.
3) Určete místo a rozsah
Vyberte si místo, které budete optimalizovat a rozsah provedených úprav. Například úvodní stránka, obvyklé vstupní stránky, katalogové stránky, detail výrobku nebo nákupní košík. Můžete vyzkoušet A/B nebo multivariantní testování k dosažení optimálního stavu.
4) Nastavte měření
Váš web by měl mít nastavené měření konverzí, případně událostí podle typu webu. Tak zjistíte, jestli vaše snaha přináší ovoce nebo budete schopni identifikovat slabá místa.
5) Sklízejte úrodu
Pokud jste postupovali správně, přichází na řadu příjemnější část, která se projeví ve vaší pokladně. Také si uvědomíte výhody sběru uživatelských dat a jistě přijdete na další možnosti a postupy k jejich využití.
Možnosti využití v praxi
Existuje celá řada možností, jak získané údaje využít, záleží jen na vašich možnostech a hloubce a pochopení dat. Můžete generovat obsah na základě předchozích návštěv uživatele, doporučit zboží podle objednávek a historie ostatních návštěvníků, kteří nakoupili nebo prohlíželi stejné a podobné produkty, využít údaje získané z vyhledávačů, odkazujících stránek nebo proběhlých kampaní. Inspirovat se můžete například na Amazonu, který behaviorální cílení používá už řadu let.